پنجشنبه، فروردین ۱۵، ۱۳۹۲

الهی قمشه ای



گردآوری سخنان الهی قمشه ای که در تاریخ    76/12/2 از شبكه چهار پخش شد.

وقتی بی تناسبی میبینیم از تناسب خارج میشویم( حتی اگر صحنه و تصویر بی تناسب را ببینیم).پس دور و برمان و محیط اطرافمان  و جهان را باید زیبا ،متناسب و هنری ببینیم و اگر اینطور نیست میتوانیم بعنوان یكی از اهداف فرعی ،این نكته را در نظر داشته باشیم.
آثار هنری همه شان موسیقی است،عشق است،ایمان است و این عوامل در آثار هنری متبلورند.
یك  گروه موسیقی كه در جلوی یك ساختمان زیبا و تاریخی مینوازند نشءت گرفته از همین مساله است. و ملودی هم رد پای یك احساس است،رد پای حال است نه چند تا نت پشت سر هم! و همچنین یك معماری زیبا عالمی است كه همه زیبائی و لطف است و آرزوی انسان برای رسیدن به چنین محیطی است.
*
در هر چیز دنبال یكی باشید یكی بود یكی نبود غیر از خدا هیچكی نبود
*
مست شدن از شراب جما خود،صُنع آفرینش استو بدین ترتیب از صنایع آفریده شده خداوندی میشود مست شد. و مستی و عبارات اشعار حافظ و خیام و سایرین از این مدل است. و این عشق عمیق است كه موزه ها و معماری و ... را بوجود آورده است.
*
خودكشی های رایج در بعضی از جوامع ناشی از روزمرگی است و برای فرار از آن باید هر روز یك اطوار جدیدی ریخت و به استناد قرآن نیز ،دنیار هر روز و همیشه اطوار جدیدی را پیش رو ظاهر میكند و هیچوقت اطوار كم نمی آورد.
*
همه چیز یك واحد است و بعداً زیاد میشود  یعنی یك كل است و هزاران جزء در آن موجود است.
یك ساز موسیقی دست یك استاد را در نظر بگیرید كه یك موسیقی باحال میزند كه وحدت است و لی همین ساز در دست یك كودك اینطور نیست.
حتی وجود خودتان را یكی بدانید كه عملاً هم همینطور است مثلاً نمی گوئیم كه 13 لیتر خون هستیم  و 6 كیلو استخوانیم و .... بلكه میگوئیم فلانی ام . البته همین وا÷ه فلانی فقط برای شناساندن  و غیره است  ولی خودمان فقط یك چیز را درك میكنیم یعنی خودمان وحدت در كثرتیم.
*
اگر فكر كنیم آمدیم و میرویم پس بعنوان مثال معماری نمیتوانیم بكنیم و اینكار را نیز نمی كنیم پس نباید چنین فكری را بكنیم . جسم ما فقط جزء است و جان ما كل و فراگیر و ابدی ست پس این فكر را از سرمان بیرون كنیم كه چون میمیریم مهماری( البته بعنوان مثال) نكنیم.( آب كوزه و اقیانوس و كوچه و شهر)
*
پس ما دوتا حركت دارم كه اولی آفرینش است  كه همان حركت از وحدت به كثرت است  و دومی معراج كه حركت از كثرت به وحدت است.علم حركتی از كثرت به وحدت است ریاضیات و هندسه و مثلثات هم همینطور. و نهایتا فیزیك و عرفان كه فیزیك نوعی از عرفان است  و حتی فرمول های فیزیك كه روز بروز ساده تر میشوند.
*
و عارفان شرابها را قبول ندارن بلكه شرابی میخواهند كه واقعاً از خودشان مست و بیخود شوند  و فقط او را در نظر بگیرند.
*و خداوند هیچگاه ما را فراموش نمی كند و همیشه به ما عنایت دارد و استفاده به سوره والضحی میكند.
2/12/76 شبكه چهار

الهی قمشه ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عیسی و گمان بد

در یک خشکسالی ، قوم عیسی به نزد او آمدند و گفتند که بیش از دوسال است که باران نیامده است. حتما گناهکاری در بین ماست. او را معرفی کن تا ما ، ...