جمعه، آذر ۰۸، ۱۳۹۸

تقدیر و تکذیب علت العلل

"افحش الفحشاء اضافه الاشیاء الی غیره و انکر المنکر رویت الاشیا من غیر الله"

زشت ترین فحشاء آنست که چیزها را به جز از خدا منسوب کنیم و قبیح ترین منکرها،  دیدن هرچیز است به جز از خدا


از : واسطی از متکلمان اشعری در ص ۷۸ کتاب زیادات حقایق التفسیر

حضرت مولانا از زبان حق به کسانی که قائل به این اند که حق ، علت ِ اولی ست میگوید که: من صاحب تقدیرم ، نه صاحبِ علت ای علیلان 

چار طبع وعلت اولی نی ‌ام
در تصرف دائما من باقی ام 
کار من بی علت است و مستقیم
هست تقدیرم ،نه علت ای سقیم

یعنی کار من بر اساس علت و معلول نیست و من هر جور که بخواهم عمل میکنم و هر وقت اراده کنم عادت هستی را ترک میکنم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عیسی و گمان بد

در یک خشکسالی ، قوم عیسی به نزد او آمدند و گفتند که بیش از دوسال است که باران نیامده است. حتما گناهکاری در بین ماست. او را معرفی کن تا ما ، ...